Blog

Stand van zaken – Finale Limburgs Kampioenschap 2016

Vandaag, 2 maart 2016 is het net iets minder dan 1 maand te gaan en dan bouwen we de sporthal op voor “onze” LK finale op 2 en 3 april 2016 in sporthal Marsana in Meerssen. In de wandelgangen heeft iedereen hier wel iets over gehoord. In onze sporthal hangt al enige tijd onze LK-poster en op onze site en facebookpagina hebben we er aandacht aan besteed. Waarschijnlijk hebben jullie al een paar keer formulieren voorbij zien komen om je aan te melden voor hulp. Een aantal vrijwilligers heeft zich al opgegeven. De activiteitencommissie, sponsorcommissie en de communicatie en PR commissie en het bestuur ondersteunen de Stip-commissie. Geweldig! We kunnen nog meer hulp gebruiken, dus geef je op om te komen helpen. Vele handen maken licht werk.

Hoe zijn we van start gegaan?

Ongeveer een jaar geleden zijn we al van start gegaan met de organisatie. Toen de KNGU ons berichtte dat de organisatie van de Finale van het Limburgs Kampioenschap Turnen 2016 voor dames aan ons was toegekend, hebben we eerst een vreugdedansje en een paar salto’s gemaakt. Daarna zijn we op zoek gegaan naar een geschikte sporthal omdat die van ons te klein is. Zonder hal geen Limburgs Kampioenschap. Natuurlijk gingen er direct geluiden op voor sporthal Marsana in Meerssen. Begrijpelijk, toch hebben we ook andere mogelijkheden bekeken, omdat sporthal Marsana maar een beperkte tribunecapaciteit heeft. Uiteindelijk hebben we samen met de sporthalbeheerder van Heton Sport een oplossing gevonden, we bouwen een tribune en daardoor gaat het evenement dus toch plaatsvinden in sporthal Marsana in Meerssen.

Wat moet er allemaal geregeld worden voor dit evenement?

De KNGU heeft ons een draaiboek gestuurd en ons geïnformeerd tijdens een informatieavond op 14 oktober 2015 in Weert, deze hadden ze georganiseerd voor alle organiserende verenigingen van de LK wedstrijden. In het draaiboek staat een heleboel handige informatie en zaken die we beslist moeten regelen. De KNGU ondersteunt ons en zorgt zelf ook voor een aantal zaken.

Allereerst de sporthal. Als een geschikte hal gevonden is, moet er worden gezorgd voor de inrichting. Niet alleen alle turntoestellen (in tweevoud), maar ook tafels en stoelen voor de jury, KNGU-leden, de telcommissie, de geluidsman, de EHBO, de infotafel, de kassa en de prijzentafel. Banken waarop de turnsters en begeleidsters plaats kunnen nemen. De zaal moet er ook mooi uitzien, bijvoorbeeld een bloemetje op de tafels, tafellakens, een duidelijke scheiding tussen de tribune en de wedstrijdvloer en pr-materiaal voor de sponsor. Er moet ook een ruimte zijn voor het juryoverleg en het eten van de jury en de leden van de KNGU. De kantine moet in gereedheid worden gebracht voor de bezoekers van het toernooi.

lkturnen-vert-2.03
materialen, transport en opbouw

Al die benodigdheden hebben we natuurlijk niet allemaal voorhanden. We hebben eerst geïnventariseerd welke toestellen we zelf hebben. Gelukkig helpen verenigingen elkaar, de ontbrekende toestellen moeten we dus elders gaan halen. 26 tafels en 65 stoelen mogen we lenen van de nabijgelegen middelbare school Stella Maris. Er is een vrachtauto van formaat nodig om zo’n balk van 5 meter lang te vervoeren. Deze is geregeld en zo kunnen we op vrijdag alle benodigde spullen overal gaan ophalen en ze op zondagavond weer netjes terugbezorgen bij de eigenaren en van en naar onze eigen sporthal aan de Pastoor Nicolaus de Reimsstraat in Meerssen.

De KNGU stelt ook een container met materialen beschikbaar, hierin zit bijvoorbeeld de vloer. Dat wordt een hele klus om deze “mat” van 12 bij 12 meter goed neer te leggen en alle andere benodigdheden klaar te zetten en op te bouwen.

Op vrijdag 1 april kunnen we om 18:00uur in de sporthal van start. Nog wat vroeger beginnen we al met het transport van alle spullen naar de sporthal. Er hebben zich al veel vrijwilligers aangemeld om deze klus te klaren en de sporthal in gereedheid te brengen voor de Finale.

Onze mensen

De zaal in gereedheid brengen is één ding, maar de mensen zullen er uiteindelijk voor moeten zorgen dat het evenement kan slagen. De KNGU zorgt ervoor dat er juryleden komen jureren, dat er een wedstrijdsecretariaat zit en dat de geplaatste turnsters bekend zijn bij ons. Daarnaast hebben zij ons geattendeerd op een vaste goede geluidstechnicus die zorg draagt voor de muziek tijdens het toernooi. Zij hebben ook veel ervaring met iemand die zorg draagt voor het verwerken van de jurypunten.

Wij hebben iemand binnen de vereniging die voor ons, met hulp van een paar vrijwilligers, de EHBO-post bemant. Onze turnsters zijn bereid om de rol van jurymeisjes te vervullen en tijdwaarneming bij bepaalde toestellen op zich te nemen. Tijdens de wedstrijd worden door onze speaker de namen van de turnsters omgeroepen. Vrijwilligers helpen in de kantine, bemannen de kassa, de infostand, het standje met versnaperingen, zorgen voor mooie foto’s en verslaggeving. We werken hiervoor ook nauw samen met de kantinebeheerder van sportcafé Marsana en de sporthalbeheerder. En last but not least wordt er voor een prijsuitreiking gezorgd, met twee mooie podia, medailles en diploma’s. We zijn nog bezig iemand te vinden die de prijzen uit komt reiken.

Indeling vrijwilligers

Bij de indeling van de vrijwilligers houden we er uiteraard rekening mee dat een aantal van onze turnsters zelf aan de wedstrijd deelnemen. Wij zorgen ervoor dat iedere turnster haar wedstrijd kan turnen en dat haar supporters haar wedstrijd kunnen zien. Na de halve finale in Horn op 5 en 6 maart a.s. weten we welke turnsters van SV Groot Meerssen zich hebben geplaatst voor de finale en maken we de indeling bij jullie bekend.

large-logo-maw

 

Samen

Op weg naar deze Finale hebben we ons verbonden aan Make-A-Wish Nederland. Hierover vertellen wij u binnenkort meer. De pers is al op de hoogte gesteld van onze LK Finale en onze verbintenis met Make-A-Wish. De stip-commissie heeft zich op onze website al voorgesteld. In de tussentijd draaien jullie via de plaatsingswedstrijden, toestelfinales en de halve finale warm voor de finale van het LK. Zo werken we er allemaal hard aan om een mooie LK-finale neer te zetten met een onmiskenbaar sportief en gezond SV Groot Meerssen tintje. Dus zegt het voort, deel de informatie in de social media zodat het ook nog eens een druk bezocht evenement wordt, waar plezier voorop staat.

Zet hem op!

Natascha Waeyen

Communicatie en PR commissie

Wil je ook iets doen of heb je vragen, mail naar lk@svgrootmeerssen.nl